Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1

Onderwerp:

Dakkapel tekenen 16 jaren 7 maanden geleden #954

  • maarten
  • maarten's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
  • Berichten: 30
  • Karma: -1
  • Ontvangen bedankjes 0
graag zou ik een discussie willen opstarten over verschillende tips voor het tekenen van een dakkapel.
Zelf doe ik het zo:

1) teken de bestaande situatie van het huis, inclusief het dak.
2) teken in de doorsnede een referenceplane waarlangs het kozijn komt te staan, teken eveneens een referenceplane voor de hoogte van het dak.
3) teken in de doorsnede m.b.v. een create in place roof --> extrusion de vorm van het dak. Let op de workplane die gebruikt wordt.
4) ga naar de plattegrond en teken een curtain wall voor het kozijn. Teken tevens de zijwangen van het dakkapel m.b.v. een wall. Maak daarnaast de uitsparing van het dak.
5) ga naar het voor of achteraanzicht en maak de curtain wall op een juiste hoogte, maak de mullions van de profielen en vullingen voor ramen correct
6) maak de extrusion van het dak op de juiste breedte
7) ga naar de doorsnede en edit de profile van de wall v/d zijwangen zodat deze correct zijn.
8) ga naar de 3D view en tevens de doorsnede.
9) maak een create-in-place familie --> solid sweep --> klik de randen van het dak voor het boeiboord. Teken de profile in de doorsnede op de juiste plaats.
10) doe dit tevens voor de daktrim.

De slapers en gordingen doe ik voor de Bouwaanvraag niet in 3D omdat dit nogal veel tijd kost.

gr maarten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Dakkapel tekenen 16 jaren 7 maanden geleden #956

  • Bram Weinreder
  • Bram Weinreder's Profielfoto
  • Offline
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
  • Berichten: 90
  • Karma: -3
  • Ontvangen bedankjes 0
Ha, tijd om mijn favoriete stokpaardje van stal te halen:

EEN VLIESGEVEL IS GEEN KOZIJN!

Dit terzijde, ik doe het meestal als volgt:
1 teken op de plattegrond HSB-wandjes (links/rechts/voor) voor je dakkapel.
2 teken vanuit je zijaanzicht reference planes voor de hoogte, voor- en achterkant van je dakkapel.
3 Teken nu vanuit je zolderplattegrond een plat dak.
4 Ga weer naar je zijaanzicht om het dak op de juiste hoogte te zetten. (slepen/move)
5 Trek je zijwanden gelijk met de reference plane voor de voorkant.
6 Selecteer de wanden, klik 'attach', vink aan 'base' en klik nu op het dak. Attach de top van de wanden aan het platte dak.
7 Ga nu weer naar je zolder plattegrond en edit het dak. Maak een opening binnen de zijwanden tot waar het platte dak het schuine dak snijdt (teken zonodig een ref plane vanuit je zij aanzicht).
8 Gebruik nu een boeiboord uit je bibliotheek (host sweep >> roof fascia).
9 Zet nu het kozijn (window) dat je hiervoor gemaakt hebt in de voorste wand van je dakkapel.

Voila: een redelijk nauwkeurige dakkapel die ook weer fatsoenlijk terugkomt in je schedules.

Als je echt hardcore wil gaan teken je de opening van je dak zodanig, dat de binnenste laag van je HSB wand naar binnen schiet. Deze kan je bewerken met Edit Profile.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Dakkapel tekenen 16 jaren 7 maanden geleden #958

  • tinoderiet
  • tinoderiet's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
  • Berichten: 757
  • Karma: 13
  • Ontvangen bedankjes 0
Dat stokpaardje is weer een andere discussie. maar verder is dit helemaal mijn werkmethode. en volgens mij ook de methode die het beste resultaat oplevert in een zo kort mogelijke tijd

alleen: welk type opening gebruiken jullie? welke ik ook pak, er zitten altijd nadelen aan (vooral als je ook de onder- en bovenaansluiting wilt detailleren.

Met vriendelijke groet,


Martijn de Riet
MdR Advies
www.mdr-advies.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Met vriendelijke groet,


Martijn de Riet
MdR Advies
www.mdr-advies.nl

Re: Dakkapel tekenen 16 jaren 7 maanden geleden #965

  • Bram Weinreder
  • Bram Weinreder's Profielfoto
  • Offline
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
  • Berichten: 90
  • Karma: -3
  • Ontvangen bedankjes 0

Dat stokpaardje is weer een andere discussie. maar verder is dit helemaal mijn werkmethode. en volgens mij ook de methode die het beste resultaat oplevert in een zo kort mogelijke tijd

alleen: welk type opening gebruiken jullie? welke ik ook pak, er zitten altijd nadelen aan (vooral als je ook de onder- en bovenaansluiting wilt detailleren.

Ikzelf edit gewoon het dak. Aangenomen dat het plattedak de juiste positie en dikte heeft kan ik die later joinen met het hoofddak. Alleen met de aansluiting onderin kom ik vaak niet helemaal weg.
In een van mijn eerdere pogingen gebruikte ik twee openings, een die loodrecht snijdt voor de onderkant en een die haaks snijdt voor de bovenkant.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Moderators: LaurensRemyAdKeulemansbjwprinsen
Tijd voor maken pagina: 0.311 seconden

Deel deze pagina